Håll dig uppdaterad med
händelser, nyheter och erbjudande från Svenska Golfmuseet.

Registrera dig här för vårt nyhetsbrev och få information direkt till din inkorg.

Powered by Get a Newsletter

Viktor H Setterberg och Erik Runfelt väljs in i Sveriges Golf Hall of Fame

6 maj, 2022

Tävlande i Stewert Cup på Göteborg Golf Klubbs bana i Hovås 1911. Erik Runfelt första mörkklädda från höger. Ytterligare tre steg till vänster om honom Viktor Setterberg.

De två personer som hade störst betydelse för den svenska golfens första 60 år, tillhör de sju som väljs in från starten 2022. De hade dessutom nära band till varandra. Båda var medlemmar i Göteborgs Golf Klubb. Erik var en liten grabb som började som caddie åt Viktor Setterberg när hans föräldrar skaffat sommarhus i Hovås. Av honom lärde sig Erik grunderna i golfens kultur och regler. Efter bara några år var Erik Runfelt den dominerande elitspelaren bland svenska amatörer. En position som han behöll i tre decennier.
    Om man skall spekulera i varför svensk golf kom i gång tidigare och bredare än i våra nordiska grannländer, så är Viktor Setterbergs insats ett bra tips. Som sekreterare i Göteborgs Golf Klubb och i Svenska Golfförbundet, när det bildats 1904, så tog han uppgiften att informera, organisera och entusiasmera. Han var välbevandrad i hur golfen praktiserades och utvecklades på de brittiska öarna och han spred denna kunskap i en outsinlig ström av artiklar till tidningar i Sverige. Han översatte R&A:s golfregler från 1902 till svenska och de gavs ut av förbundet 1904. Tre klubbar bildades efter Göteborgs Golf Klubb och Viktor Setterberg fanns på plats för att hjälpa dem med tips och råd.
    Erik Runfelts dominans inom amatöreliten beskrivs kanske bäst med att han vann 23 svenska eller skandinaviska mästerskap och att han som Oldboys la han ytterligare 13 SM-tecken till samlingen. Han sågs också som den svenska regelexperten, ingick i golfförbundets styrelsen från 1943, var med och startade Svensk Golf 1946 och blev golfförbundets förste anställde förbundssekreterare 1959.
    Erik Runfelts barnbarn Sanna Hedskog säger så här om invalet av Erik.
    – Vi är naturligtvis stolta, hedrade och glada över att Erik Runfelt är en av de som väljs in i Golf Hall of Fame. Att få uppleva detta och representera vår fantastiska morfar på detta sätt känns väldigt hedrande och även ett tecken på att vår svenska golfhistoria inte faller i glömska.
    Claes Olsson, som är ordförande i Göteborgs Golf Klubbs historiekommitté, säger så här om Viktors inval.
    – Viktor Hugo Setterberg lade ner ett enormt pionjärarbete för svensk golf. Detta arbete gav honom epitetet ”den svenska golfens fader”. Att det nu resulterar i en plats i Sveriges Golf Hall of Fame känns för oss, hans sentida klubbkamrater, som mycket hedrande, rörande och välförtjänt.