Hall of fame.

Sveriges Golf Hall of Fame
    skapades år 2022 då sju golflegendarer valdes in. 2023 väljs ytterligare tre in samt två 2024. Därmed är grunden satt.

> Douglas Brasier
    > Helen Alfredsson

> Pia Nilsson
    > Göran Zachrisson
    > Jesper Parnevik

> Viktor H Setterberg
    > Erik Runfelt
    > Liv Wollin
    > Sven Tumba
    > Liselotte Neumann
    > Annika Sörenstam
    > Henrik Stenson

Inriktningen är att en till två nya personer väljs in årligen, men ibland kanske det inte blir någon alls – de invaldas kvalifikationer är det viktiga, inte antalet.

För att få äran att bli invald i Sveriges Golf Hall of Fame ska personen ha haft en mycket stor betydelse för golfsportens utveckling i Sverige. Det kan vara elitspelare, ledare, banarkitekter, journalister eller någon som på ett eller annat sätt inspirerat, styrt eller främjat golfrörelsens utveckling. Att ha varit framstående inom flera områden stärker självfallet kandidaturen. Även om spelare lär dominera är representation från andra områden också viktigt.

Betydelsen ska bedömas efter den tid som man verkat i. För elitspelare under golfens första 60 till 70 år betyder det att man varit dominerande i Sverige och haft framgång internationellt. För dagens elitspelare ställs krav på majors, alternativt flerårigt deltagande i Solheim Cup eller Ryder Cup.

Svenska Golfförbundets styrelse fattar besluten om inval efter rekommendation från en urvalskommitté som består av representanter från SGF:s Guldklubb, Svenska Golfmuseet och PGA of Sweden.

Mottagare av Hall of Fame bevisen den 6/6 2022.
    Från vänster Henrik Stenson, Liv Wollin, Tommie Tumba för sin far Sven Tumba, Sanna Skeppstedt Hedskog och Lotta Norlander för sin morfar Erik Runfelt och Claes Olsson för Viktor H Setterberg.