Håll dig uppdaterad med
händelser, nyheter och erbjudande från Svenska Golfmuseet.

Registrera dig här för vårt nyhetsbrev och få information direkt till din inkorg.

 



     
    Powered by Get a Newsletter

    Caddies och golfbagar

    Caddien John Carey of Musselburgh

    När golfen började utvecklas i Skottland kring skiftet runt år 1500, så var det en sysselsättning enbart för den översta aristokratin. De hade råd och tid att leka. En betjänt följde med under spelet och bar klubborna. Efter en tid fick den personen ett särskilt namn – caddie. En teori är att det kommer från det franska ordet cadet som betydde assistent. Termen användes senare även inom det militära, där det fortfarande betecknar blivande officerare. I Edinburgh fanns ett skrå med budbärare som även kunde anlitas till att bära klubbor på golfbanan. Dessa kallades cawdys och kan vara ursprunget till golfens caddies.

    Caddiefunktionen upprätthölls ofta också av en person som tillverkade utrustning som bollar eller klubbor. Såväl Alan Robertson som Old Tom Morris tjänstgjorde i början som caddies vid sidan av sina andra uppgifter med greenkeeping och golfutrustning. Det finns många exempel från golfhistorien om ett samarbete mellan en caddie och en spelare som utvecklades till en livslång vänskap, som den mellan den engelske premiärministern Arthur Balfour och hans caddie ”Big” Crawford.
    En caddie betalades per 18-håls rond och funktionen upprätthölls såväl av ungdomar som vuxna. Caddies förekommer fortfarande i många länder. Amerikaner som kommer till de brittiska öarna för att spela vill gärna ha en caddie, eftersom bilar inte tillåts. I Asien är det ofta unga kvinnor som arbetar som caddies. För tävlingsgolfaren är en caddie mycket mer än den som bär klubborna. Hen är spelarens assistent på en mängd olika sätt. Håller ordning på all utrustning, har koll på avstånd och flaggplaceringar, ger råd inför slagen, bistår under träning med mera. En professionell spelares caddie avlönas med fast lön plus en procentsats av inspelade pengar.

    M Westness med caddie på Arnedal 1894

    I Sverige vet vi att Ida Sagers klubbor bars av en av godsets pigor när hon spelade sina dagliga ronder på Ryfors bruk där den första golfbanan i Sverige anlades 1888. På de första svenska golfklubbarna samlades ungdomar på helgmorgnar för att få uppdrag som caddies. En särskild caddie-master fördelade uppdragen. I de första svenska golfreglerna användes termen klubb-bärare istället för originalets caddie. Många elitspelare och inhemska professionalister började sin bekantskap med golfen som klubb-bärare. Erik Runfelt var under några år Viktor Setterbergs klubb-bärare på Hovåsbanan. Begreppet caddie tog golfförbundet till sig först med regelversionen från 1950.

    Svensk Golf gav 1949 ut en handledning för caddies om hur de skulle uppföra sig på banan och vad som var viktigt att tänka på. Det var lite sent, för när golfvagnarna slog igenom på bred front under 1950-talet upphörde vanan att anlita caddies, utom för de som tävlade på högsta nivån. En caddie är enligt golfreglerna en del av spelarens lag.

    Osmond Automation Caddie

    Äldre tiders caddie bar klubborna under armen. Den första bagen kom inte förrän på 1880-talet. Varför man inte känt ett behov av den hjälpen tidigare, att samla klubborna i en bag, är okänt. En bågskytt hade ju t.ex. tidigt ett koger för att samla pilarna. De första bagarna tillverkades av läder eller canvas. På 1890-talet fick bagen ben för att kunna ställas på marken. Det var företaget Thornhill Work som tillverkade sin Osmond Automation Caddie.

    En bärbag i canvas eller läder var normen i Sverige fram till 1940-talet. Med 50-talet kom golfvagnen till Sverige. I Lidingö GK:s jubileumsskrift berättas om sensationen när en spelare som varit i USA kom hem med två Bag-Boys för sig själv och för sin fru. Det här slog rot och snart skulle alla spelare ha vagn. Med en golfvagn kunde både antalet klubbor man använde under sitt spel öka och golfbagarna kunde bli större. Golfbagar skulle nu ha plats för 14 klubbor och med fack för regnkläder och annan utrustning.

    Kinbag

    På 1980-talet lanserades den svenska Kinbagen med inbyggda hjul som fälldes ut vid användning. Ihop packad var Kinbag en rektangulär låda, perfekt för att stoppa in i bilens bagageutrymme eller att ta med vid flygresor. Konstruktionen var genialisk, men många ansåg att den var för ful. Den avvek för mycket från den norm som etablerats av hur en golfbag skulle se ut.

    Golfbagar finns numera i en mängd olika utformningar och är tillverkade av funktionsmaterial som är lätta och vattentäta. Idag säljs fler och fler eldrivna golfvagnar. Den senaste nymodigheten är en vagn som följer bakom spelaren som en hund.  Golflitteraturen har förlorat en genre – den med historier om blaserade caddies som sett alldeles för många dåliga slag från pretentiösa men svaga spelare.

    Punch 1929