Håll dig uppdaterad med
händelser, nyheter och erbjudande från Svenska Golfmuseet.

Registrera dig här för vårt nyhetsbrev och få information direkt till din inkorg.

Powered by Get a Newsletter

Lotta Neumann väljs in i Golf Hall of Fame

13 maj, 2022

Lotta Neumann blir en av de sju personligheter som väljs in i Sveriges Golf Hall of Fame vid starten 2022

Liselotte Neumann vis JSM 1982 på Vasatorps golfbana.

. Lotta var vår första världsstjärna i golf. Hon slog igenom med dunder och brak i Sverige, Europa och USA under 1980-talet. Som 15 åring utklassade hon den svenska amatöreliten vid SM i Jönköping 1981 på den lägsta 72-håls scoren någonsin för en svensk dam. Och så fortsatte hon decenniet ut. 1988 blev hon den första skandinaviska spelaren att vinna en major när hon, då också på den lägsta scoren någonsin, vann US Women´s Open. De åren var yngst och först vanliga ord för att beskriva hennes segrar. 1994 hade hon sin starkaste säsong och rankades 2:a i världen. 2013 var hon kapten för Solheim Cup laget när Europa för första gången vann på amerikansk mark. Hon är fortfarande en synnerligen stark spelare och förra året kom hon tvåa US i Senior Women´s Open. Få spelare har hennes starka meriter.
    Så här säger hon själv om invalet i Hall of Fame:
    Vilken ära och vad kul att vara en av de sju första att bli invald till Sveriges Golf Hall of Fame! Det känns lite overkligt men jag är otroligt glad och stolt att ha blivit utvald. Roligt att vi nu både har ett svenskt Hall of Fame och ett fint golfmuseum. Det är ju viktigt att vi kommer ihåg Sveriges golfhistoria och detta är ju också ett sätt att motivera dagens spelare och coacher och många andra som en dag kommer med i Hall of Fame.