Håll dig uppdaterad med
händelser, nyheter och erbjudande från Svenska Golfmuseet.

Registrera dig här för vårt nyhetsbrev och få information direkt till din inkorg.

Powered by Get a Newsletter

Golfmuseet och Hall of Fame

14 juli, 2022

Svenska Golfmuseets nya utställning har nu öppnat. I centrum finns det nystartade Sveriges Golf Hall of Fame. Den nya utställningens tema är hur den svenska golfen har utvecklats under de 134 år som vi vet att golf har utövats i vårt land.
    Utställningen vill beskriva de viktigaste stegen från att golf varit en liten undanskymd sport för den ekonomiska eliten i landet, till att bli en stor folksport. Hur har de viktigaste utvecklingsstegen sett ut och vilka personer har betytt mest, är de frågor som utställningen vill förklara.
    Golf Hall of Fame har skapats av Svenska Golfförbundet och dess fysiska hemvist finns i den nya utställningen. Första året valdes 7 personer in: Viktor H Setterberg, Erik Runfelt, Sven Tumba, Liv Wollin, Lotta Neumann, Annika Sörenstam och Henrik Stenson. Varje invald person presenteras med en statyett i Hall of Fameväggen och med en film på cirka 5 minuter, som berättar om den karriär som motiverat invalet.
    En annan spektakulär del i utställningen är när några av de stora ögonblicken för svensk golf visas på en mycket stor bildskärm. Det är Lotta Neumanns majorvinst 1988, Annikas avslutande eagle när hon sagt att hon skulle lämna tävlingsgolfen och Henrik Stenson spel på sista hålet når han vann The Open 2016.
    I utställningen visas också upp några av Golfmuseets viktigaste föremål och i biblioteket visas dokumentära filmer och intervjuer med personer som varit verksamma inom golfen.
    Museet är under det varma halvåret öppet vardagar 8-18 och helger 8-16. Museet finns i samma byggnad som Landskrona Golfklubbs klubbhus.