Donation av Golf Digest Sverige

30 november, 2022

Svenska Golfmuseet har fått en donation av samtliga nummer av Golf Digest Sverige från premiärnumret hösten 1986 till det sista som gavs ut 2019. Vi är mycket tacksamma för denna gåva. Det är viktigt att denna utgivning sparas och blir tillgänglig för forskare och andra som vill belysa något ämne av den svenska golfens utveckling. Sedan tidigare finns i golfmuseets arkiv även den samlade utgivningen av Svensk Golf.
    Golf Digest byggde på artiklar från den amerikanska modertidningen kompletterad med artiklar som den svenska redaktionen ansvarade för. Chefredaktör från start var Jörgen Ohlson och ansvarig utgivare Claes Lind.
    Av det svenska innehållet i det första numret kan nämnas att Liselotte Neumann fick 1000 chanser att göra Hole-in-One från 104 meter på Finspångs golfklubbs 14:e hål – hon lyckades på det 210:e försöket!!
    Claes Lind åkte helikopter tillsammans med Ove Sellberg, John Cockin och Jan Blomqvist runt 18 golfbanor i Stockholmsområdet under en dag och spelade ett hål på varje bana. Ove Sellberg vann med en score på 71 slag.
    Sista sidan är en helsidesannons för KinBag.