Håll dig uppdaterad med
händelser, nyheter och erbjudande från Svenska Golfmuseet.

Registrera dig här för vårt nyhetsbrev och få information direkt till din inkorg.

Powered by Get a Newsletter

Vad kostade en klubba på 1960-talet?

2 augusti, 2024

Försäljningskataloger är viktiga historiska dokument för att i efterhand kunna följa introduktionen av golfprodukter och vilken prisnivå som funnit under olika epoker. Golfmuseet har fått en katalog som golfpron Bruce Grafton gav ut under sin tid på Landskrona GK. Han kom till Landskrona 1962 och blev kvar på klubben till 1974 då flytlasset gick till Halmstad GK.
    De klubbmärken Grafton sålde var bland annat Aristocrat, Byron Nelson och Star Flite. Ett komplett nybörjarset med sex klubbor, en putter och bärbag kunde kosta lite drygt 600 kronor, vilket ungefär motsvarade en arbetarlön vid den tiden för en och en halv vecka. ”Caddy vagnar” hade blivit en stor produkt och kunde köpas i spannet 85-200 kronor. Golfskor med utbytbara spikar var en annan viktig produkt. ”Spikskorna har en stadig stance hur underlaget än är och bidrar till ökad jämnhet i Ert spel”, skriver Bruce Grafton.